Menjana Kekuatan Ummah

Sebulan Berpuasa di bulan Ramadhan merupakan nikmat yang amat kita syukuri kerana nikmat berpuasa kali ini banyak mendoakan kemenangan untuk Islam seluruh dunia khususnya perang di Gaza menentang Regim Zionis yang menduduki tanah Palestine secara haram. Tanah Palestine adalah tanah wakaf umat Islam sedunia dan seluruh umat Islam wajib mengambil bahagian untuk membebaskannya dari cengkaman Israel laknatullah.Sebaik-baik bantuan adalah bersama mereka di medan jihad, menaja dan selamatkan anak-anak yang menjadi mangsa kezaliman. Minima bantuan yang boleh kita sumbangkan adalah terus doakan kejayaan mereka tanpa mengenal erti jemu dan putus asa.

Iftar hari terakhir Ramadhan di Masjid Shah Alam

Bagi meraih kemenangan secara berterusan, kita perlu jadikan 11 bulan lagi dengan syuur, merasai seperti  berada di bulan Ramadhan..teruskan pesta ibadah dengan istiqomah puasa  6 hari di bulan Syawal, puasa Isnin Khamis setiap minggu, puasa 3 hari putih setiap bulan. 13-15 haribulan Hijrah dan banyak lagi puasa sunat diamalkan oleh Rasulullah saw terutama di hari Arafah, 9 Zulhijjah bagi umat Islam yang tidak menunaikan Haji.

Solat berjemaah secara istiqomah di masjid dan surau bagi kaum lelaki terutama solat Subuh..Sering bersama sahabat pejuang di majlis ilmu dan amal Jama'ie untuk merasai syuur jihad semasa dalam program mingguan dan bulanan, fikirkan selau bagaimana hendak melengkapi kekurangan yang ada..jangan jadi racun hanya sekadar mengkritik dan komen kemudian tinggalkan medan jihad seperti seorang pengecut yang mementingkan periuk nasi sendiri..
Ribuan malah jutaan graduan TAQWA telah dilahirkan dalam bulan Ramadhan, seharusnya semakin bersemangat kita saling menguatkan dan mengukuhkan kekuatan  diri, keluarga dan ummah seluruhnya. Jika masih ada unsur-unsur permusuhan, mementingkan diri dan masih selesa menyalahkan serta mengintai kelemahan pihak lain bermakna mereka telah gagal dalam ujian pembentukan diri menjadi graduan Taqwa sepanjang berada dalam madrasah@ universiti Ramadhan. Sebulan berpuasa hanya berlapar dan dahaga tanpa sedikitpun berjaya dalam proses pembersihan jiwa. Perlu mujahadah lebih kuat melawan nafsu dalam 11 bulan di mana syaitan sentiasa 'attack' dan iringi kehidupan insan yang tidak mahu bertaqwa seperti yang terkandung dalam surah az Zukhruf: 36-37 yang bermaksud:
36. "Dan barang siapa tidak mengendahkan pengajaran Allah yang Maha Pemurah (al-Quran) , Kami biarkan syaitan (menyesatkannya) dan menjadi teman karibnya (Qarin)"

37. "Dan sesungguhnya mereka (syaitan-syaitan itu) benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedangkan mereka menyangkav bahawa mereka mendapat petunjuk"

Sepanjang Ramadhan kita hanya perlu tundukkan Nafsu untuk meng
alahkan  syaitan sepanjang 11 bulan yang lain

Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil