Antara Maher & Huzaifi

Doa  oleh  Sheikh  Maher Muaeqly

Alhamdulillah, Allah izin ibu sempat tiba Kangar untuk membawa pulang cucu dari hospital Tunku Bahiyah Alor Star kerana ada sedikit masalah pernafasan. Masuk hari ketujuh masih belum confirm nama baby. Dalam perjalanan pulang ke Kangar anak ibu bertanya "ibu, OK tak nama Musthofa Hudzaifi..sempena nama Sheikh Huzaifi, imam besar masjid Nabawi. Ibu minta anak ibu dengarkan bacaan Sheikh Huzaifi..entah bagaimana teringat  orang yang dah berumur susah  nak ingat nama Huzaifi.."ada pilihan nama lain tak..yang senang nak ingat?" Bincang dengan menantu sekali dalam kereta, akhirnya terpilihlah nama Maher.. sempena nama qari  Sheikh Maher Muaeqly..silap-silap ramai yang sangka kami dapat inspirasi dari  nama Maher Zain.

Semoga membesar menjadi  pencinta Al-Qur'an dan Hadis
Sheikh Maher Muaeqly sebenarnya adalah pakar matematik  yang hafal Qur'an. Pernah mengajar matematik di Madinah. Al-Qur'an sudah menjadi darah dagingnya dihafal sejak kecil. Menjadi  imam  solat Terawikh di Masjid  Nabawi apabila ada permintaan. Beberapa kali  menjadi imam solat Terawikh bersama Sheikh Abdul Rahman Sudais di Masjidil Haram.
Sheikh  Maher Muaeqly

Berikut  adalah doa  yang boleh dikatakan amat bagus  dibacakan untuk semua anak-anak yang sedang membesar  dan  juga  untuk semua anak-anak  didik kita yang sedang membesarkan anak-anak


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Ya Allah kurniailah aku anak-anak yang diberkati dan panjang umur, baik akhlak,benar dalam segala keadaan dan jangan Engkau sibukkan hatiku  dengan mereka atau dengan selain mereka. Tuhanku berilah aku dari sisi-MU keturunan yang baik, sesungguhnya Engkau Maha  Mendengar doa. Ya  Tuhanku jangan Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, dan Engkaulah waris yang paling baik. Dan janganlah Engkau jadikan hatiku condong kepada kesesatan  sesudah Engkau memberi petunjuk kepadaku.
Ya Allah berkatilah bagiku kehidupan anak-anakku, janganlah Engkau susahkan mereka, dan tunjukkilah mereka agar taat kepada-MU dan kurniailah aku  keberkatan mereka.
Ya Allah tuntunlah mereka  kepada-MU dengan tongkat cinta dan rindu dan hadapkanlah mereka ke arah-MU dengan kemuliaan. Ya Allah penuhilahhati mereka dengan cahaya dan hikmat  dan jadikanlah mereka  patut menerima segala nikmat . Perbaikilah mereka dan perbaikilah dengan mereka  keadaan ummat.  Selamatkanlah mereka  dari segala penyakit  yang merbahaya. Dan pandangilah mereka dengan  pandangan-MU yang khusus bagi kekasih-kekasih-MU pada setiap waktu. Ya Allah bersihkanlah hati  mereka dari ketergantungan  pada selain-MU dan jadikanlah mereka orang yang Engkau cintai dan mencintai-MU.
Ya Allah jadikanlah  bagi  mereka   sebutan yang baik di dunia dan akhirat  dan pakaikanlah mereka pakaian  kesempurnaan/.
Ya Allah, jadikanlah mereka sebagai  orang yang merendah diri   kerana Engkau lantas Engkau  tinggikan dan mendekatkan  diri kepada-MU lantas Engkau beri.
Ya Allah tundukkanlah musuh-musuh mereka dan bersihkanlah waktu-waktu mereka  dari kotoran dosa. Ya Allah senangkanlah  dengan mereka hati  Nabi-MU dan selamatkanlah mereka  dari kejahatan orang-orang yang jahat, sepanjang malam dan siang. Tunjukkilah mereka  dan ampunilah mereka  wahai zat yang Maha Pengampun.
Ya Allah pandangilah mereka  dengan pandangan-MU dan peliharalah mereka serta cukupkanlah mereka  dari selain-MU. Janganlah Engkau serahkan  mengurus mereka selain-MU, bantulah mereka dengan  bala tentera  cinta  dan  berilah mereka  minum dari  minuman wilayah, iaitu semulia-mulia minuman.
Ya Allah jadikanlah mereka sebagai pembela-pembela agama sebagai orang-orang  yang mengingat  dan diingat, berbuat baik dan lemah lembutlah terhadap mereka Tuhan semesta alam, Washallallaahu 'ala Muhammadin wa  alihi wa shahbihi wa sallam

Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil