Menggilap Potensi 8 ~ TAJARRUD
Selasa malam Rabu, rutin mingguan mendengar Daurah @ pengisian ilmu daripada syuyukh UOS dan UHO dalam rangka 'murajaah'@ mengulang kaji kupasan Arkanul baiah pertama Al Fahmu , kini masuk usul ke-18. Para syabab selalunya sibuk merujuk buku mengulangkaji apabila menghadapi peperiksaan.. Para syuyukh yang ibu perhatikan, mereka sentiasa merujuk pelbagai buku ulamak muktabar dalam bahasa Arab, diterjemah terus dan salin dalam bahasa Melayu untuk dikongsi dengan anak didik. Setiap hari buat persiapan bagai menghadapi peperiksaan besar..iaitu kerja dakwah dan tarbiyah yang perlu kita jadikan darah daging dalam kehidupan.
Menariknya usul ke-18, Imam Hasan Al Bana menjelaskan;
"Islam telah memuliakan peranan akal dan memberi galakkan supaya memerhatikan bumi ini. Islam juga telah mengangkat taraf ilmu dan ulamak dan mengalu-alukan apa yang baik dan berfaedah dalam setiap perkara. `Hikmat itu adalah perkara yang hilang dari mukminin dan sekiranya dia menjumpainya, dialah yang paling berhak dengannya."
Subhanallah besarnya peranan kita untuk mengajak diri, keluarga dan masyarakat seluruhnya menyepadukan semua ilmu dalam acuan ubudiyyah, mengabdikan diri kepada Allah SWT. Ibn Qaiyyim menjelaskan "sesungguhnya asas binaan ilmu adalah berdasarkan kepada maslahat bagi manusia di dunia dan akhirat"
Syukur Alhamdulillah kerana Allah pilih kita semua mewarisi hikmah yang ditemui oleh Imam As Syahid Hasan Al-Banaa. Beliau telah menelaah dan meletakan sepuluh rukun baiah yang kesemua rukun baiah ini diwarisi dari sirah Nabawiyah, di mana Nabi Muhammad SAW dan para sahabat ketika itu amat komited mengamalkan 10 gilapan potensi ini walaupun mengalami jatuh bangun perjuangan dan keteguhan demi mengejar keredhaan Allah dalam beramal dan berperang. Dengan 10 arkanul baiah ini, keyakinan mereka semakin kuat dan teguh dalam perjuangan dan sentiasa mendapat pertolongan Allah SWT.
Allah swt berfirman
“ (iaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar, kecuali kerana mereka berkata: "Tuhan Kami hanyalah Allah". dan Sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid- masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa,” (QS, Al-Hajj :40)
Di antara arkanul baiah yang dimaksudkan adalah :
1. Al-Fahm (pemahaman)
2. Al-Ikhlas
3. Al-Amal
4. Al-Jihad
5. At-Tadhiyah (Pengorbanan)
6. Ath-Tha’ah
7. At-Tsabat (Keteguhan)
8. At-Tajarrud (Total)
9. Al-Ukhuwwah (Persaudaraan)
1. At-Tseqah (Kepercayaan)
Rukun Baiah yang ke- 8 adalah Tajarrud
Tajarrud menurut bahasa adalah الجُّرداة sesuatu yang dikuliti atau yang dikelupas dari sesuatu yang lain, التجريد melepas atau menanggalkan pakaian atau bahasa mudah, التّجرّد Telanjang,
TAJARRUD menurut Hasan Al-Banaa adalah engkau harus membersihkan dirimu dan pola fikiranmu dari prinsip nilai lain dan pengaruh individu, kerana ia adalah setinggi-tinggi dan selengkap-lengkap fikrah
Yang dijelaskan Hasan Al-Banaa berkenaan dengan Tajarrud ini adalah titik tekannya pada fikrah (pemikirian, idealisme) hanya kita penuhi dengan Islam saja. Fikrah kita harus dikosongkan dari pengaruh-pengaruh manusia atau tokoh-tokoh tertentu, dan sibgah kita hanya murni dengan sibghah Allah saja.
Makna Tajarrud dalam syariat ialah kita beribadah semata-mata hanya untuk Allah bukan selain-Nya,. Kita bergerak berdakwah, diam, sembunyi, bersendirian atau bersama semuanya hanya kerana Allah, tidak bercampur aduk dengan hawa nafsu, dunia, kemegahan, dan kekuasaan.
Bila harus kita mengosongkan fikrah dari selain Islam?
Jawapannya ; ketika kita berikrar bahwa Allah sahaja Tuhan kita yang berhak disembah dan nabi Muhammad adalah utusan-Nya. Di mana pun kita berada dan sebagai apapun kita berperanan maka tetaplah Allah sebagai tujuan dan sentiasa memenuhi fikiran kita.
Sebagai pendidik dan penyampai yang haq, pasti akan selalu dihadapkan dengan pelbagai kesulitan dalam berdakwah, Allah berfirman :
“Sesungguhnya telah ada suri tauladan yang baik bagimu pada Ibrahim dan orang-orang yang bersama dengan dia; ketika mereka berkata kepada kaum mereka: "Sesungguhnya Kami berlepas diri daripada kamu dari daripada apa yang kamu sembah selain Allah, Kami ingkari (kekafiran)mu dan telah nyata antara Kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja. kecuali Perkataan Ibrahim kepada bapaknya. "Sesungguhnya aku akan memohonkan ampunan bagi kamu dan aku tiada dapat menolak sesuatupun dari kamu (siksaan) Allah". (Ibrahim berkata): "Ya Tuhan Kami hanya kepada Engkaulah Kami bertawakkal dan hanya kepada Engkaulah Kami bertaubat dan hanya kepada Engkaulah Kami kembali." (QS, Al-Mumtahanah :4)
Dalam perjuangan kita perlu yakini sepenuhnya meskipun terpaksa berhadapan dengan keluarga sendiri, Seperti dikisahkan Allah di atas ketika Nabi Ibrahim berlepas diri dari kepercayaan kaumnya ketika itu kerana ditentang keras oleh ayahnya sendiri. Begitu juga tajarrud yang dilakukan Nabi Muhammad SAW yang terpaksa berperang dengan bapa-bapa saudaranya iaitu Abu Jahal dan Abu Lahab.
Sifat Tajarrud perlu dimiliki untuk merapatkan saf para pejuang dakwah dalam menyebarkan Islam, sehingga tidak luak langsung dengan kepentingan dunia.
Di antara makna tajarrud yang disebut dalam kitab Ruknul Tajarrud, karangan Dr. Abd. Halim Mahmud, salah seorang ulama Al-Azhar Mesir.
Tajarrud ialah meninggalkan atau mensucikan
mensucikan hati dari apa-apa selain Allah
menanggalkan apa yang ada di dalam hati dan akal itu dari apa yang selain kebenaran,
melepaskan diri (Al-Bara’) membebaskan diri dari setiap apa yang disembah selain Allah.
Contoh-contoh Tajarrud
Nabi Muhammad SAW,
Ketika Nabi Muhammad SAW, memulai menyebarkan dakwahnya dari rumah Arqam bin Abi Arqam, yang mana setelah itu beliau dikunjungi oleh bapa saudaranya Abu Talib dan menyuruh beliau meninggalkan kerja dakwah itu, nabi berkata :
“wahai bapak saudaraku sekalipun matahari diletakan di sebelah kananku dan bulan di sebelah kiriku aku tak akan meninggalkan urusan ini sehingga Allah menzahirkannya, ataupun aku binasa dalam mendapatkannya."
Salman Al-Farisi ketika berada dalam zon selesa dengan harta berlimpah kerana ia adalah anak seorang penguasa daerah yang penduduknya menganut agama Majusi (penyembah api). Fizikalnya nampak selesa tetapi jiwanya merana menyebabkan Salman bersungguh-sungguh mencari kebenaran dengan perpindah randah ke negeri yang asing. Sempat ia dijadikan hamba kerana dikhianati oleh orang yang ingin menghantarnya ke Syam. Akhirnya ia dijual pada seorang Yahudi bani Quraizah yang membawanya ke kota Madinah. Di Madinah Allah takdirkan Salman Al-Farisi menemui kebenaran yang ia cari iaitu bertemu dengan Nabi Muhammad SAW..
Berkorban apa sahaja demi Islam menyebabkan Salman sanggup hilang kemewahan hidup demi kebenaran..
Firman Allah SWT yang bermaksud;
"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan sekelian alam"
Firman Allah SWT yang bermaksud;
"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan sekelian alam"
Comments
Post a Comment