Penyakit Qalbu & Terapi Mujarab Mengikut Cara Rasulullah SAW

Penyakit  Qalbu yang paling merbahaya  adalah mensyirikkan Allah, tidak merujuk syara' dalam berfikir dan membuat keputusan, tidak bergantung harapan kepada Allah sebaliknya bergantung harapan kepada  ilah-ilah selain Allah, mencurigai atau sangsi dengan segala ingatan dan janji-janji Allah tentang  akhirat, mengabaikan keputusan Allah sebaliknya mengambil keputusan mengikut hawa nafsu dan akhir sekali tidak rasa bersalah membuat dosa dan bermaksiat..
Cermnan Jiwa yang menTauhidkan Allah


Realiti kini
Masyarakat yang jauh dari Islam sering  mendurhakai Syara' dan bersahabat  dengan dosa bahkan berrasa lazat melakukan maksiat. Hawa nafsu semakin mengganas dan semakin cenderung berada dalam kejahilan dan berlaku  zalim. Sifat fujur  mengatasi sifat taqwa. Jiwa semakin sukar terima nasihat atau sebarang  rawatan (terapi). Gelisah apabila dengar kalimah syara' lalu pandang hina, sepi dan serong. 

Lebih tenat lagi apabila mereka  menolak ubat sebaliknya suka dalam keadaan  jiwa berpenyakit. Ubat dianggap penyakit  dan sebaliknya  penyakit  itulah  ubatnya.
Suka  mencerca Allah dengan mencerca keadaan  cuaca
Menganggap  Islam  sudah  ketinggalan zaman
Musibah dan kemalangan besar akan terus menerus  menimpa ummah selagi masalah ini tidak ditangani secara  berhikmah oleh para  pendakwah.

Terapi Yang  Mujarab
Keriangan Mentauhidkan Allah
~Mentauhidkan  Allah  akan membuka  pintu kebaikan, kegembiraan dan keriangan. Riang dan gembira orang-orang yang beriman adalah riang  yang hakiki dan tidak berpura-pura. Keriangan mereka lahir daripada tindakan mentauhidkan Allah SWT. Keriangan mereka  adalah keriangan yang berterusan walaupun mereka  diancam dan dikecam.
Keriangan dan kegembiraan mereka yang mentauhidkan Allah SWT  sentiasa  bertindak  di atas landasan syara' . Jika  tidak merasai kepuasan, kelazatan dan keriangan, bermakna Tauhid itu belum mantap. Mungkin masih terdapat penyakit di jiwa mereka.

Sumber Rujukan : Ulasan  Almarhum UDMZ  dari kitab Ibn Qayyim al-Jauzi
 Tajuk : Penyakit-penyakit  yang ada dalam jiwa manusia dan cara mengubatinya  mengikut    cara Rasulullah SAW ~  sedutan  dari  Risalah  Al Islam 2

Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil