FAHAMI DAN BERUBAHLAH .....

TAUBAT ?
TAUBAT ?
"Ini kali pertama  seumur hidup saya , orang suruh saya bertaubat. sebelum ni, ramai yang suruh saya berubah, tak pernah suruh taubat!." seorang  ayah berusia 40an  agak terkejut dan tidak faham kenapa dia perlu bertaubat apabila ibu sarankan jalan keluar terbaik menghadapi 'kedegilan'nya sendiri dalam mendidik  anak-anak. Menurut  pandangannya semua orang sekitarnya bersalah..Guru-guru sekolah tadika anaknya semuanya  salah kerana gagal didik anaknya, isterinya  juga bersalah mengulangi perkara yang sama  menyebabkannya  sentiasa  marah... Inilah luahan  perasaannya  yang 'sakit' dan buntu, tidak nampak jalan keluar. "Saya  tak percaya dengan semua institusi pendidikan  Islam ni..harapkan  mahal aje, tapi anak saya macam tu juga!"

"Anak saya yang kecik  tu degil..melawan!" luahnya, risau memikirkan kedegilan anak perempuan yang baru berusia 4  tahun. Memang kasihan melihatnya, kotak pemikirannya sudah rosak, tidak terfikir langsung melihat dalam dirinya  sendiri..
Ibu timbang-timbang mencari ilham semoga  sesi perbincangan di Dzar Western Food Bangi bersamanya  berjalan lancar  dan ada  titik persamaan. Dia  anak arwah abang saya.. Ya Allah  ilhamkanlah...
"auntie pernah beri ceramah di sebuah sekolah kluster, sekolah menengah agama perempuan.., murid terpilih. Satu soalan sahaja  auntie  tanya, jika  kamu  lahirkan anak nanti, kamu hendak tak akhlak anak-anak kamu macam kamu semua? "
Jangan terkejut, apa jawapannya? "Tak mahu!!!"

"Macam mana auntie  boleh tergerak hendak tanya soalan macam tu? " tanya  ayah itu.
 "Dapat maklumat dari guru-gurunya, majoriti pelajarnya 'GILA' cerita Korea, satu petanda  yang merisaukan guru-guru"

Berbalik kepada  kisah ayah yang buntu... Ibu bertanya kepadanya "apa yang kamu harapkan dari anak kamu?"
Jawabnya, "Mestilah  harapkan anak yang baik.. saya nak anak saya jadi pemain bola sepak, dia  tak minat tapi saya paksa  dia..."
Keliru..bingung memikirkannya "tapi tulah...ada masa ajar anak main bola, tapi tak ada masa ajar Qur'an" selamba sahaja  luahannya.

"Awak nak dia jadi hamba Allah atau jadi hamba awak?"  Ibu mohon dia jelaskan kedudukan sebenarnya.
"Salah ke saya didik dia taat kepada  ibu bapa?" Dia inginkan kepastian
Ibu cuba betulkan kefahamannya "anak akan taat kepada  ibu bapa  jika  dia terlebih dahulu mentaati Allah, menjadi hamba Allah yang taat. Fitrah suci anak yang pertama  adalah mentauhidkan Allah, kedua dia adalah pengbadi yang taat.Suburkan, ajak dia ke masjid solat  berjemaah, sayang Allah, bersyukur pada Allah beri kita  macam-macam nikmat"

"Ooooo baru saya faham, selama ni saya didik anak takut  kepada saya, bukan taat" Kelopak matanya mulai merah, menakung  air mata.

"Awak sudah baca buku   "Ada Allah  Dalam Hati Anak?" Ibu sekadar  ingin mendapatkan kepastian setelah melihat reaksinya bersungguh-sungguh   ingin mencarinya  di Pesta  Buku Serdang, membeli dan menjual buku yang berharga tersebut minggu lalu.
"Sudah! baru masuk bab 2..bagus tapi tak pasti  saya boleh buat macam  penulis  tu..."  Pengakuan yang keliru..
"Bagaimana keadaan di rumah? hari-hari kah awak marah?" Ibu minta kepastian
"Mestilah! semua degil! mana saya boleh sabar?" Luahannya lagi

Bimbinglah anak-anak menjadi soleh  dan musleh

"Jadilah suami yang baik kepada isterimu dan ayah yang baik kepada anak-anakmu..jadikan rumah tangga itu syurga, kerana  marah dan jeritan itu me'neraka'kan mereka..Bertaubatlah, Allah sayang dan cinta orang yang bertaubat dan akan tunjukkan  jalan-jalan keluar yang terbaik.."

Ibu jelaskan kajian seorang  pakar otak dari Amerika yang datang ke Singapura, mengetengahkan 'filem  X-ray' kajian   anak-anak  yang sering  ditengking, bahagian cortex otaknya  menjadi  hitam dimana  penyambung saraf banyak sudah terputus 'short' dan terbakar. Bila cortex ni rosak, anak tak mampu  nak faham apa yang dipelajarinya di sekolah. Telinganya tidak menjadi perakam yang baik, matanya  tidak mampu merakam gambar yang baik untuk qalbunya..Jiwanya kelaparan, tiada makanan roh..
"Fitrah suci anak-anak dirosakkan oleh  ibu bapa..besar dosanya..di Akhirat nanti apa yang kita nak jawaab di hadapan Allah SWT..? Semuanya  bermula dengan IMAN. Belajar dan fahamilah bahawa Islam itu indah dan mudah. Masih belum terlambat  untuk  kita semua  bertaubat!!"
Ibu rasa bersalah juga, sejak mereka kecil, tidak berani hendak menegur anak-anak saudara agar belajar tentang Islam..Bila tak belajar tentang Islam secara menyeluruh, lengkap dan bersepadu, mereka tidak faham dan tidak nampak keindahan Islam. Bersabarlah..doakan anak-anak saudara, anak-anak didik dan anak-anak orang lain seperti anakmu sendiri..
"Ya Allah , bebaskanlah semua   mukmin itu, di mana sahaja mereka berada  dari tawanan syaitan . Inilah permohonanku selama-lamanya dan segalanya aku serahkan kepada-MU"



Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil