Menggilap Potensi 2 ~ Al Ikhlas
Terdapat pelbagai tafsiran di kalangan kita tentang al Ikhlas.Imam As Syahid Hasan al Bana telah menyeragamkannya bagi memudahkan setiap individu muslim menentukan dalam perjuangannya dalam setiap aktiviti hanya kerana Allah semata-mata tanpa terselit niat atau kepentingan lain seperti kedudukan, pangkat, gelaran nama, kemajuan kebendaan dan seumpamanya.
Terencatnya keikhlasan bekerja sekiranya adanya keinginan memperlihatkan kemajuan zahir semata-mata..justeru itu amat penting kita fahami konsep keikhlasan yang betul kerana Allah semata-mata tanpa melihat faktor-faktor yang lain.
Pejuang Fikrah dan Akidah
Keunikan Ikhlas akan melahirkan pejung fikrah dan akidah, bukan pejuang kepada manfaat tertentu. Jika memimpin organisasi sekecil usrah hinggalah ke peringkat yang lebih besar maka harus berfokus kepada menjadi pejuang fikrah dan akidah yang hakiki..Insya Allah
Setiap kerjaya atau aktiviti yang kita ceburi mestilah kerana fikrah dan akidah kita. Tidak ada nilai-nilai masyarakat yang mempengaruhi. Bahkan semua nilai manusia bukanlah oendorong untuk kita bekerja.
Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
"Katakanlah "sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah Rabb sekelian alam. Tiada pensyirikan pada-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama menyerahkan diri (kepada Allah)"
Dengan demikian barulah seorang Muslim akan mudah fahami ungkapan seperti Allahu Akbar walillahilnhamd, Allahu ghayatuna. Ungkapan seperti ini bermaksud untuk melahirkan keikhlasan yang sebenarnya.
Berjuang di Jalan Allah
Rasulullah SAW pernah ditanya tentang seorang lelaki yang berperang kerana berani dan berperang kerana mempertahankan kedudukan supaya orang menggelarnya pahlawan dan berjuang kerana riya'.. yang mana satukah jihad fi sabilillah?
Jawab Rasulullah SAW "Sesiapa yang berjihad kerana menegakkan kalimah Allah SWT, maka dialah yang berada si jalan Allah"
Hadis Abi Musa al Asy'ari ini bermaksud mereka yang berjuang kerana berani atau menunjukkan kepahlawanan atau kerana riya', maka semua itu bukanlah jihad fisabilillah. Mereka yang berjihad di jalan Allah adalah mereka yang berjihad kerana menegakkan Kalimah Allah SWT semata-mata..
Banyak hadis yang membawa maksud yang sama; Di antaranya
" Sesungguhnya Allah tidak melihat pada tubuh badan kamu dan tidak melihat rupa paras kamu tetapi Allah melihat hati kamu (kerana keikhlasan itu lahir dari hati)
Pesanan Rasulullah SAW kepada ummah pertama
Walaupun Rasulullah SAW berjaya mendidik para sahabat hingga memiliki syahsiah Islamiyah yang betul, namun baginda tetap mengulang pesanan agar jangan ada dorongan lain semasa mereka berhijrah ke Madinah dengan sabdanya;
"Sesungguhnya setiap perbuatan itu dengan niat, Dan setiap orang melakukan apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan Rasul -Nya, maka hijrahnya kerana Allah dan rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah kerana dunia dan yang berkaitan dengannya atau kerana wanita yang ingin dikahwininya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dihijrahkan kepadanya itu"
Ummah pertama ini walaupun telah menjalani proses oleh Rasulullah saw sendiri, namun masih ada niat yang perlu diperbetulkan . Kerana Rahmat Allah sangat menyayangi mereka maka Allah berikan peeingatan melalui Rasul-Nya agar jangan ada dorongan lain yang merosakkan amalan mereka.
Hadis ini sewajarnya menjadi kaedah utama dalam proses melahirkan pejuang yang tulen, memandu kehidupan dalam setiap ketika dan masa walau di mana kita berada.
Kadang-kadang jiwa ini terganggu dengan dorongan lain, tetapi dengan peringatan daripada hadith ini maka dapatlah kita segera menyedari dan kembali kepada dorongan yang betul. keikhlasan kita selalu terganggu, lebih-lebih lagi dalam suasana masyarakat yang sedang mengalami pelbagai krisis nilai.
IKHLAS ADALAH ROH BAGI AMALAN
Seorang sufi berkata; "Amal (kerja) adalah lembaga sahaja, manakala rohnya adalah keikhlasan yang terdapat dalam kerja itu"
Oleh itu kerja yang dibuat tanpa roh bermakna tidak hidup. Perkara yang menghidupkannya adalah ikhlas kerana Allah SWT semata-mata.
Setiap amal tanpa ikhlas adalah amal yang mati dan tidak akan diterima oleh Allah SWT serta tidak ada barakah , samada amalan itu besar atau kecil.
SENSITIF
Persoalan ikhlas adalah persoalan yang sangat sensitive. Sedikit sahaja kita lari daripada niat yang sebenarnya maka amalan itu tidak akan diterima oleh Allah SWT. Justeru itu perlulah kita teliti betul-betul. Kita tidak mahu dorongan yang lain meresap ke dalam hati.
Perlulah setiap muslim berusaha untuk mendapatkan peringkat keikhlasan yang sebenarnya. Kita perlu menyemak apakah sebenarnya dorongan yang menggerakkan setiap amalan kita.
TANGGUNGJAWAB YANG BANYAK MEMERLUKAN KEIKHLASAN
Tanggungjawab melengkapkan diri dengan sifat-sifat Mukmin merupakan tanggungjawab yang amat besar. Oleh itu perlu kita perbetulkan niat dalam apa keadaan sekalipun dan di manapun kita berada.
"Inilah Darul Akhirah yang Kami jadikan bagi mereka yang tidak mahu menunjuk-nunjuk (bermegah-megah) di bumi dan tidak pula berbuat fasad"
NAFSU YANG CUBA MENYELEWENGKAN
Jika kita perhati dan amati, dorongan nafsu manusia selalu cuba memalingkan atau menyelewengkan seseorang daripada keikhlasan. Dorongan itu adalah seperti;
1. keuntungan kebendaan
2. kemegahan, nama ataua gelaran
3. Kemahsyuran
4. Gelaran
5. Kemajuan
6. kemunduran dan
7. Tujuan-tujuan atau kepentingan-kepentingan tertentu
Itu semua boleh menghilangkan keikhlasan
Sebagai seorang yang beriman , kita hendaklah beramal kerana Allah SWT semata-mata dan sentiasa terikat dengan syara'. Apabila kita bekerja , jangan ada unsur lain yang mengganggu keikhlasan. Sedikit sahaja riya', maka rosaklah amalan kita.
MEMPERBAIKI NIAT DI SEPANJANG AMALAN
Sekiranya ada unsur yang mengganggu seperti riya' sewaktu bekerja maka janganlah kita berhenti bekerja. Kita perlu terus bekerja dan pada masa yang sama kita betulkan niat serta proses hati kita.
"Meninggalkan kerja kerana orang adalah riya' dan membuat kerja kerana orang adalah syirik" ` Ahli tasawuf
Sewaktu beramal, perlu pelihara dan tingkatkan keikhlasan
IKHLAS MENJAMIN ISTIQOMAH
Apabila keikhlasan itu wujud dan hakiki, maka dalam suasana ketakutan dan teruji maka ahli-ahli akan tetap bersama . Manakala dalam suasana dihidangkan habuan-habuan dunia maka kita akan dapati tidak ada yang menawarkan diri untuk merebutnya.
apabila ikhlas itu betul-betul bertapak , orang mukmin akan berlumba-lumba bekerja. Sebaliknya mereka akan melarikan diri apabila dihadapkan dengan harta benda dan habuan duniawi.
Bagi orang-orang ikhlas , keuntungan dunia ditolak ke tepi. mereka berlumba-lumba untuk mendapatkan keuntungan akhirat. ketika inilah kerja-kerja kita diberkati Allah dan saff atau team work menjadi padu.
Apanila tiada keikhlasan , maka jadilah setiap kegiatan itu kosong di sisi Allah, tidak berkat, tidak barakah dan tidak akan tercapai matlamat Islam yang sebenarnya.
KEGELENCONGAN
Dalam reality masyarakat sekarang selalu berlaku kegelencongan setelah berjalan dengan betul. berlakunya kegelencongan ini kerana tidak betul-betul melalui proses untuk ditarbiyah. janganlah kita hanya memperkatakan tarbiyah tetapi diri sendiri tidak masuk ke dalamnya Kita perlu hadzamkan betul-betul kaedah-kaedah syara'. Kita mahukan matlamat yang jelas lagi masyru', dan wasail juga jelas lagi masyru'. Insya Allah semoga dengan keikhlasan , segala usaha dan masa yang kita curahkan akan diberkati Allah...
~ Sedutan daripada penyampaian Almarhum Abu Muhammad 7 April 1982
Terencatnya keikhlasan bekerja sekiranya adanya keinginan memperlihatkan kemajuan zahir semata-mata..justeru itu amat penting kita fahami konsep keikhlasan yang betul kerana Allah semata-mata tanpa melihat faktor-faktor yang lain.
Pejuang Fikrah dan Akidah
Keunikan Ikhlas akan melahirkan pejung fikrah dan akidah, bukan pejuang kepada manfaat tertentu. Jika memimpin organisasi sekecil usrah hinggalah ke peringkat yang lebih besar maka harus berfokus kepada menjadi pejuang fikrah dan akidah yang hakiki..Insya Allah
Setiap kerjaya atau aktiviti yang kita ceburi mestilah kerana fikrah dan akidah kita. Tidak ada nilai-nilai masyarakat yang mempengaruhi. Bahkan semua nilai manusia bukanlah oendorong untuk kita bekerja.
Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
"Katakanlah "sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah Rabb sekelian alam. Tiada pensyirikan pada-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama menyerahkan diri (kepada Allah)"
Dengan demikian barulah seorang Muslim akan mudah fahami ungkapan seperti Allahu Akbar walillahilnhamd, Allahu ghayatuna. Ungkapan seperti ini bermaksud untuk melahirkan keikhlasan yang sebenarnya.
Berjuang di Jalan Allah
Rasulullah SAW pernah ditanya tentang seorang lelaki yang berperang kerana berani dan berperang kerana mempertahankan kedudukan supaya orang menggelarnya pahlawan dan berjuang kerana riya'.. yang mana satukah jihad fi sabilillah?
Jawab Rasulullah SAW "Sesiapa yang berjihad kerana menegakkan kalimah Allah SWT, maka dialah yang berada si jalan Allah"
Hadis Abi Musa al Asy'ari ini bermaksud mereka yang berjuang kerana berani atau menunjukkan kepahlawanan atau kerana riya', maka semua itu bukanlah jihad fisabilillah. Mereka yang berjihad di jalan Allah adalah mereka yang berjihad kerana menegakkan Kalimah Allah SWT semata-mata..
Banyak hadis yang membawa maksud yang sama; Di antaranya
" Sesungguhnya Allah tidak melihat pada tubuh badan kamu dan tidak melihat rupa paras kamu tetapi Allah melihat hati kamu (kerana keikhlasan itu lahir dari hati)
Pesanan Rasulullah SAW kepada ummah pertama
Walaupun Rasulullah SAW berjaya mendidik para sahabat hingga memiliki syahsiah Islamiyah yang betul, namun baginda tetap mengulang pesanan agar jangan ada dorongan lain semasa mereka berhijrah ke Madinah dengan sabdanya;
"Sesungguhnya setiap perbuatan itu dengan niat, Dan setiap orang melakukan apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan Rasul -Nya, maka hijrahnya kerana Allah dan rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah kerana dunia dan yang berkaitan dengannya atau kerana wanita yang ingin dikahwininya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dihijrahkan kepadanya itu"
Ummah pertama ini walaupun telah menjalani proses oleh Rasulullah saw sendiri, namun masih ada niat yang perlu diperbetulkan . Kerana Rahmat Allah sangat menyayangi mereka maka Allah berikan peeingatan melalui Rasul-Nya agar jangan ada dorongan lain yang merosakkan amalan mereka.
Hadis ini sewajarnya menjadi kaedah utama dalam proses melahirkan pejuang yang tulen, memandu kehidupan dalam setiap ketika dan masa walau di mana kita berada.
Kadang-kadang jiwa ini terganggu dengan dorongan lain, tetapi dengan peringatan daripada hadith ini maka dapatlah kita segera menyedari dan kembali kepada dorongan yang betul. keikhlasan kita selalu terganggu, lebih-lebih lagi dalam suasana masyarakat yang sedang mengalami pelbagai krisis nilai.
IKHLAS ADALAH ROH BAGI AMALAN
Seorang sufi berkata; "Amal (kerja) adalah lembaga sahaja, manakala rohnya adalah keikhlasan yang terdapat dalam kerja itu"
Oleh itu kerja yang dibuat tanpa roh bermakna tidak hidup. Perkara yang menghidupkannya adalah ikhlas kerana Allah SWT semata-mata.
Setiap amal tanpa ikhlas adalah amal yang mati dan tidak akan diterima oleh Allah SWT serta tidak ada barakah , samada amalan itu besar atau kecil.
SENSITIF
Persoalan ikhlas adalah persoalan yang sangat sensitive. Sedikit sahaja kita lari daripada niat yang sebenarnya maka amalan itu tidak akan diterima oleh Allah SWT. Justeru itu perlulah kita teliti betul-betul. Kita tidak mahu dorongan yang lain meresap ke dalam hati.
Perlulah setiap muslim berusaha untuk mendapatkan peringkat keikhlasan yang sebenarnya. Kita perlu menyemak apakah sebenarnya dorongan yang menggerakkan setiap amalan kita.
TANGGUNGJAWAB YANG BANYAK MEMERLUKAN KEIKHLASAN
Tanggungjawab melengkapkan diri dengan sifat-sifat Mukmin merupakan tanggungjawab yang amat besar. Oleh itu perlu kita perbetulkan niat dalam apa keadaan sekalipun dan di manapun kita berada.
"Inilah Darul Akhirah yang Kami jadikan bagi mereka yang tidak mahu menunjuk-nunjuk (bermegah-megah) di bumi dan tidak pula berbuat fasad"
NAFSU YANG CUBA MENYELEWENGKAN
Jika kita perhati dan amati, dorongan nafsu manusia selalu cuba memalingkan atau menyelewengkan seseorang daripada keikhlasan. Dorongan itu adalah seperti;
1. keuntungan kebendaan
2. kemegahan, nama ataua gelaran
3. Kemahsyuran
4. Gelaran
5. Kemajuan
6. kemunduran dan
7. Tujuan-tujuan atau kepentingan-kepentingan tertentu
Itu semua boleh menghilangkan keikhlasan
Sebagai seorang yang beriman , kita hendaklah beramal kerana Allah SWT semata-mata dan sentiasa terikat dengan syara'. Apabila kita bekerja , jangan ada unsur lain yang mengganggu keikhlasan. Sedikit sahaja riya', maka rosaklah amalan kita.
MEMPERBAIKI NIAT DI SEPANJANG AMALAN
Sekiranya ada unsur yang mengganggu seperti riya' sewaktu bekerja maka janganlah kita berhenti bekerja. Kita perlu terus bekerja dan pada masa yang sama kita betulkan niat serta proses hati kita.
"Meninggalkan kerja kerana orang adalah riya' dan membuat kerja kerana orang adalah syirik" ` Ahli tasawuf
Sewaktu beramal, perlu pelihara dan tingkatkan keikhlasan
IKHLAS MENJAMIN ISTIQOMAH
Apabila keikhlasan itu wujud dan hakiki, maka dalam suasana ketakutan dan teruji maka ahli-ahli akan tetap bersama . Manakala dalam suasana dihidangkan habuan-habuan dunia maka kita akan dapati tidak ada yang menawarkan diri untuk merebutnya.
apabila ikhlas itu betul-betul bertapak , orang mukmin akan berlumba-lumba bekerja. Sebaliknya mereka akan melarikan diri apabila dihadapkan dengan harta benda dan habuan duniawi.
Bagi orang-orang ikhlas , keuntungan dunia ditolak ke tepi. mereka berlumba-lumba untuk mendapatkan keuntungan akhirat. ketika inilah kerja-kerja kita diberkati Allah dan saff atau team work menjadi padu.
Apanila tiada keikhlasan , maka jadilah setiap kegiatan itu kosong di sisi Allah, tidak berkat, tidak barakah dan tidak akan tercapai matlamat Islam yang sebenarnya.
KEGELENCONGAN
Dalam reality masyarakat sekarang selalu berlaku kegelencongan setelah berjalan dengan betul. berlakunya kegelencongan ini kerana tidak betul-betul melalui proses untuk ditarbiyah. janganlah kita hanya memperkatakan tarbiyah tetapi diri sendiri tidak masuk ke dalamnya Kita perlu hadzamkan betul-betul kaedah-kaedah syara'. Kita mahukan matlamat yang jelas lagi masyru', dan wasail juga jelas lagi masyru'. Insya Allah semoga dengan keikhlasan , segala usaha dan masa yang kita curahkan akan diberkati Allah...
Comments
Post a Comment