Hikmah 'World Cup' dirasmi pada Malam Nisfu Sya'ban

Nisfu Sya'ban kali ini  jatuh pada hari Jumaat. Apa istimewanya Nisfu Sya'ban?  Istimewanya  yang pertama menurut  hadis dari Usamah bin Zaid bertanya kepada baginda, 
“Wahai Rasulullah, aku belum pernah melihatmu berpuasa pada sebuah bulan yang lebih banyak dari puasamu di bulan Sya'ban?”
Maka Rasulullah S.A.W menjawab, “(Sya’ban) itu adalah bulan yang kebanyakan manusia melalaikannya antara Rejab dan Ramadhan. Sya’ban adalah bulan di mana amalan-amalan diangkat menuju sisi Tuhan Semesta Alam, dan aku suka semasa amal-amalku diangkat, ketika aku dalam keadaan berpuasa.” (HR Nasa’i).

Istimewanya yang kedua kerana  ia merupakan salah satu hari yang mustajab kita berdoa. Rasulullah SAW bersabda: “Lima waktu tidak ditolak sesuatu doa itu iaitu pada  malam Jumaat, malam 10 Muharam, malam Nisfu Syaaban, malam Aidilfitri dan malam Aidiladha.” (Riwayat Bukhari, Muslim dan Abdullah Umar.)
Subhanallah....Dua kali mustajab  kerana  malam  Nisfu Sya'ban jatuh pada  malam Jumaat. Tiga kali mustajab jika kita berpuasa, berganda-ganda  mustajab jika  kita  bersedekah, berjihad dalam bidang masing-masing  dan perbanyakkan  amal soleh kerana Allah. Masya Allah Tabarakallah.. Banyaknya nikmat  Allah anugerahkan kepada kita  medan atau ladang  amal untuk kita  raih hasil di Akhirat  nanti..

Pada  hari yang sama sepatutnya umat Islam bangun malam semarakkan Tahajjud tetapi  jutaan manusia yang 'qiamulail' setakat menonton 'World   Cup' sekitar jam 4 pagi.  Betapa  cintanya  mereka kepada 'bola' atau 'team bola'. Kalau ada 'team Islam' yang ikut serta, munasabahlah kalau sekadar  jeling sekali-sekala
Apa hikmahnya World Cup membangunkan jutaan manusia untuk munajat  malam ni?
Ujian, cabaran, atau peluang? 
 'Jangan marah', tak perlu marah-marah.. senyum aje!.

Walaupun sedih , doakan  semoga  Allah ampunkan dosa-dosa mereka yang agak  cuai  mengguna  kudrat mata, kesihatan kurniaan Allah ketika 'waktu Tahajjud' untuk keseronokan diri  sedangkan  'ummah' kini dan generasi  masa  depan amat memerlukan doa  mereka. Kalau tiada Liga bola, tak mahu bangun. Kemanakah hilangnya  kejujuran.

Masa bangun nak tengok bola latihlah tukar  cannel niat  sahaja~ aku bangun nak solat tahajjud 2 rakaat..hendak seribu daya..Allah pasti tolong..
Masih teringat  kisah ahli politik yang  ramai anak, setiap  malam bangun tahajjud semata-mata mendoakan setiap anaknya  menjadi anak soleh berjaya dalam memperjuangkan Islam di masa hadapan. Satu anak satu solat  hajat, setiap hari. kalau tujuh anak, tujuh kali solat hajat (2 rakaat X 7) bermakna  solat  hajat  untuk anak sahaja  14 rakaat.
Semua  ayah  yang  peminat  tegar  bola memiliki anak dan harap sangat  anak-anak mereka menjadi soleh dan solehah..Banyak mana telah mereka usahakan solat hajat paling tidak setahun sekali? sebulan sekali? seminggu sekali?

Doakan juga  agar  mereka  istiqomah  dapat  bangun waktu seperti  ini sepanjang hayat  untuk bertahajjud sebagai persiapan diri ke alam akhirat, bukan setakat  urusan dunia saja.
Berapa banyak pahala kita dapat dera mata tengok bola?

Berdoalah dan terus berdoa  mudah-mudahan  peminat tegar bola sepak dunia semakin insaf dan bertaubat. Allah aturkan peluang bangun malam dengan mudah kerana 'bola'.
Renung-renungkanlah siapa Illah (Tuhan) kita sebenarnya? Bola  atau Allah? Cinta  bola atau cinta  Allah? . Ummah masa depan kita  akan maju ke hadapan  dengan pengorbanan  para ayah bangun malam?
1-2 jam anak  mata 'didera' fokus melihat  bola disepak ke sana ke mari menanti digolkan. Banyak pahala kita dapat? Allah sukakah? Rasulullah sukakah?. Bukankah lebih baik anak mata direhatkan  dan diraikan dengan aktiviti ibadah membaca  dan tadabbur  ayat-ayat suci al Qur'an.

Semoga 'World Cup' kali ini menjadi pencetus untuk para  pemimpin  orang beriman yang liat bangun untuk qiamulail akan terus istiqomah  bangun tahajjud sepanjang menyambut Ramadhan  hingga sepanjang hayat  walaupun  Piala Dunia  sudah tamat nanti..
Mudah-mudahan  mereka  semakin rajin  bangun setiap sepertiga  malam  seikhlasnya  solat  tahajjud kerana Allah. Letak bola di kaki bukan di hati..
Apa salahnya tunggu saja keputusan permainan dan bila ada kelapangan siang nanti lihat saja ulang tayangnya..


Ibu baru dapat maklumat Yusuf  Islam telah mengubah imej dari seorang  pendakwah  menjadi  rocker kembali  dengan nama asalnya 'Cat Steven'. 
Kalau ikut logik akal memang pelik.. tak mungkin..tak mungkin.. 
Ibu terus  bersangka  baik..bersangka  baik, Alhamdulillah masih  boleh bersangka baik, perubahan untuk tujuan dakwah memang luas medannya..Dalam FBnya  nampak respon daripada peminat-peminat  'non Muslim' amat ramai. 

Syed Qutb ada sebut  dalam bukunya 'Milestone'   tentang  konsep 'uzlah syuuriyah tammah'. Fizikal saja kita bersama  manusia  tetapi  hati tetap  bersama Allah. Dengar  dahulu  isi kandungan lagunya semuanya  memuji Allah. In sha Allah, mudah-mudahan beliau  cuba  menarik perhatian  majoriti  non-Muslim sedunia  yang masih meminatinya  agar  mengagungkan Allah. Semoga  semuanya akan berakhir  dengan Husnul Khotimah..sebaik-baik kematian di sisi Allah.
Anda dilahirkan dalam lubuk permata (Islam), Saya lahir di luar  lubuk permata
Success is not a destination, but a journey. Kejayaan bukanlah sebuah tujuan, tetapi merupakan perjalanan itu sendiri. Cuba sama-sama kita bayangkan, anak-cucu kita sekarang suka main 'solat-solat' dan akhirnya dewasa mereka cinta solat hasil keikhlasan kita berusaha menawan hati mereka kenali siapa Allah. Sebenarnya perjalanan dalam perjuangan itulah yang paling indah, iaitu ketika kita harus bersabar menghadapi derita menuju 'falah'~ kejayaan; ketika kita ikhlas menerima dugaan dan ujian dalam memikul amanat yang sangat berat; atau ketika kita berusaha keras dan bersungguh-sungguh menyelamatkan nasib dan masa depan ummah yang kita cintai agar sentiasa sujud kepada Allah SWT..

Berita dari Republika,

The Rock and Roll Hall of Fame pada Isnin  lalu, mengumumkan bahawa Cat Stevens, Nirvana, Kiss, Peter Gabriel, Hall dan Oates, dan Linda Ronstadt akan masuk Hall of Fame tahun depan. The Cleveland, Ohio Institusion juga mengatakan Brian Epstein, manager 'The Beatles' dari tahun 1962 hingga  kematiannya pada tahun 1967, akan diberikan gelar Lifetime Achievement.

Syarat untuk bergabung dengan Hall of Fame adalah penyanyi, komposer atau pemuzik yang telah merakamkan  25 tahun sebelum tahun induksi dan telah menunjukkan keunggulan muzik yang tak diragukan lagi dalam kata-kata Hall of Fame.


Cat Stevens, juga dikenal sebagai Yusuf Islam, masuk Islam pada tahun 1970 setelah mengalami tujuh tahun kecemerlangan  multi- platinum nya di Amerika Syarikat. Itu 17 tahun antara LP terakhirnya sebagai Cat Stevens ( 1978 Back To Hearth ), dan CD pertama sebagai Yusuf Islam dan lebih dari satu dekade dari album pop pertamanya dalam hampir 30 tahun ( An Other Cup pada tahun 2006 ).

Dia tidak suka hubungan seks bebas, ubat-ubatan terlarang, dan kehidupan ala rock n' roll. Tapi dia justru dianugerahi penghargaan sebagai salah satu  penghibur terbaik oleh The Rock n' RollHall of Fame

"Meski perlu waktu, saya selalu orang yang optimis," kata  lelaki berusia 65 tahun lahir dengan nama Steven Demetre Georgiou. Dia biasa dikenal dengan nama Cat Stevens. Setelah memeluk Islam pada Disember 1977 dia mengganti namanya menjadi Yusuf Islam.

"Ketika saya masuk Islam," kata penghibur kelahiran Britain ini kepada majalah muzik terkenal Rolling Stone, "banyak orang tidak mahu mengerti," kata dia seperti dilansir akhbar the Los Angeles Times, Khamis (19/12). 

Bagi para penggemarnya, kata dia, masuk Islam menjadi alasan kenapa dia meninggalkan bisnis di bidang muzik. 

Awal pekan ini The Rock and Roll Hall of Fame mengumumkan grup band Nirvana, Peter Gabriel, Hall and Oates, Linda Ronstadt, dan Cat Stevens @ Yusuf Islam, bakal masuk dalam jajaran bergengsi di dunia muzik itu. Upacara perayaan gelar itu akan dilakukan pada April tahun depan di Brooklyn, New York, Amerika Syarikat.  Hanya artis penyanyi, komposer, dan artis yang  diakui mumpuni yang boleh  masuk dalam Hall of Fame.

Yusuf dikenal sebagai penghibur  sukses peraih multi-platinum di Amerika Syarikat. 

Banyak  hasil karyanya  menonjolkan pesan buruknya godaan dunia  dan kebendaan dan mengajak pendengar lebih mencari sesuatu yang lebih abadi  berbanding nikmat dunia  hanya seketika.

"Saya telah menemukan rumah spiritual yang saya cari seumur hidup," kata Yusuf.

Pada lagu dan lirik "Peace Train" dan "On The Road To Find Out", kata dia, sangat jelas terlihat proses pencarian jati dirinya dan perjalanan spiritualnya selama ini.

"Saya telah sampai pada pemikiran, jika Anda menanti dengan sabar hingga ke titik akhir, maka orang baik akan bahagia selama sisa hidupnya. Jadi penghargaan ini semacam pencapaian dari ide itu."


Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil