IKHLAS dan PASRAH

Firman Allah SWT, maksudnya:

 “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik.”    (surah An-Nahl, 16: 125)

Pesanan buat diri, "jika sekiranya kita ada  apa-apa rasa tidak selesa, banyak sungutan,@ complain, asyik nak cari gaduh, membenci dan menyalahkan orang lain, sukar memaafkan, sering dihantui rasa takut,rasa bersalah, mendapat musibah sakit 3 serangkai, cancer dan pelbagai penyakit pelik..Muhasabahlah sedalam-dalamnya, apakah kenangan lama yang amat pahit  tidak kita tangani dengan baik ketika kecil  atau ketika membesar  hingga sering mengganggu emosi kita ?.
Inilah yang sering  ibu kongsikan kepada  orang dewasa. 


Team SEFT  pertama  di Malaysia ~  bertudung biru labuh (Ustazah Maznah Daud)
"Segala pendaman atau keladak yang sudah lama terperap akan membusukkan hati. Dari sinilah munculnya penyakit-penyakit hati ('ujub, riak sum'ah, hasad dengki dan pelbagai sifat mazmumah). Penyakit ini jika dibiarkan tanpa diproses dengan manhaj yang betul, akan menjadi kerak-kerak/karat-karat  jahiliyah yang 'selesa' bertapak  dalam hati dan fikiran menjadi lubuk laluan syaitan. Karat-karat ini akhirnya menjadi racun menzalimi diri sendiri. Seribu satu  macam emosi negatif  yang dilayan dan tidak dibuang, lambat laun akan membawa kepada penyakit fizikal, masalah dan musibah  akan datang bertimpa-timpa  jika kita  tidak pasrahkan kepada Allah".

Alhamdulillah, Allah izin belum sampai dua minggu , ibu berpeluang kongsi teknik  kaunseling terkini yang sesuai dan releven dimanfaatkan di alaf Siber . Zaman yang serba maju, laju,  cepat dan pantas amat memerlukan 'healing' pintas yang merawat hingga ke akar umbi penyakit . berpunca daripada masalah akidah, menjauhi Allah.. Ibu anggap ilmu  ini adalah hikmah yang perlu dikutip mengikut zaman..

Home work atau tugasan selama 7 minggu perlu disempurnakan  agar ibu rawat sendiri 50 penyakit dalam diri sebagai persiapan awal untuk merawat orang lain. Keseronokan aktiviti bersama dan bermanfaat untuk masyarakat, tak sedar, Alhamdulillah, dapat bantu rawat  sekitar 100 orang termasuk anak-anak Tadika dan Taska, Warga SmarTop beberapa sahibah, saudara dan kenalan. Keajaibannya, kanak-kanak kelihatan ceria, begitu  juga  murobiyyah berbanding  sebelum ini kelihatan 'serba stress'

Pesanan  dan sabda Rasulullah SAW amat benar.."Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China" agar kita semua merasai betapa besarnya nikmat perkongsian ilmu yang bermanfaat hasil gabungan 15 teknik kaunseling dari  Timur dan barat . Ajar mereka dengan mengulang-ulang kalimah "saya ikhlas dan pasrah"  di setiap titik akupuntur yang di'tapping'. 
Untuk kes  kanak-kanak hanya ulang-ulang " Thank You Allah", "Ya Allah jadikan saya anak soleh". Kalimah-kalimah mulia ini sebenarnya untuk meng'install' dalam sub-concius mind agar menjadi darah daging. Kalimah Allah perlu dimesrakan  dalam diri mereka  yang bertuhankan Allah.

Sabda Rasulullah SAW  yang bermaksud : "Sesiapa yang mengajak manusia ke jalan hidayah (kebenaran), dia akan memperolehi ganjarannya seperti ganjaran orang-orang yang mengikutinya. Tidak dikurangkan sedikitpun daripada ganjaran pahala mereka. Dan sesiapa yang mengajak manusia ke jalan kesesatan, maka dia akan memperolehi dosanya seperti dosa orang-orang yang mengikutinya dengan tidak dikurangkan sedikit pun daripada dosa mereka". (Hadis Riwayat Muslim no.6980)

Salah satu kes yang menyayat hati ingin ibu kongsikan di sini ketika merawat sahabat lama yang 'meroyan' asyik  melayan emosi- emosi negatif hingga rasa tertekan. Tekanan yang dialaminya  sampai  membenci melihat pasangan dan rasa serba tidak kena dengan semua orang di sekitarnya. Sehari sebelum Ramadhan, di pagi yang tenang di rumah seorang sahibah, kehadirannya dalam usrah memang ibu  nantikan diiringi oleh dua anak perempuannya. 

Ketika ibu baru nak mula 'set up' SEFTingnya tiba-tiba ibu ini kemukakan persoalan  yang sukar ibu nak jawab..
"Kenapa dia  buat awak macam tu..kenapa? kenapa? kan dia  baik..awakpun baik? kenapa jadi macam ni..saya sedih sangat!"

Kalau ikut  emosi, memanglah nak tumpang kesedihannya , tapi  Tarbiyyah Islam mendidik ibu agar ikut Iman.. Iman tidak mengizinkan kita  ikut bisikan-bisikan syaitan hingga   berprasangka buruk kepada apa yang Allah sudah aturkan. Ibu berseloroh dan bergurau melayan kerenahnya yang  kadang-kadang memang kelakar....
"Buat  apalah awak siksa diri.  Sampah sarap  orang lain awak  bawa  masuk mengotorkan fikiran dan hati awak... Tak perlu risau pasal saya. Insha Allah, Allah bantu saya hadapi dengan baik dan tenang sekali. Fikirkan  macam mana awak nak sihat, bila emosi stabil, baru enjoy nak beribadah, ada nilai di sisi Allah."

Di akhir  sesi  SEFTing, Pesanan ibu buatnya  " Lain kali jangan  tanya  kenapa~ Persoalan 'kenapa?' akan  mengundang  syaitan merosakkan akidah..Jawablah macam mana nak  hadapi?..fikir ke hadapan, jangan dibongkar mayat dalam kubur, tidak ada manfaatnya." 

Tiga round  ibu SEFTing . Tiga kali ibu bantunya set up  "Ya Allah, jiwa aku tak tenang, tapi aku ikhlas dan pasrah, kesembuhan sepenuhnya aku serahkan kepada-MU"

Pasrah agar hidup kita diatur oleh Allah. Sesuai dengan pandangan ulamak kitab Al-Hikam. Usah risau soal rezeki, jodoh dan ajal maut..segala yang Allah atur dan urus, tak usah kita masuk campur. Bila nak campur urusan  Allah, maka timbullah masalah dan musibah.

Pakar motivasi non-Muslim Stephen Covey tahu hargai  dan memanfaatkan ilmu Islam ini  secara siantifik dengan menamakannya sebagai 'RAHSIA  90/10'. Rahsia ini jika difahami prinsipnya boleh  menceriakan kehidupan seharian walaupun diuji bertubi-tubi. Alangkah bagusnya kalau lebih ramai yang mengetahui rahsia ini, memandangkan ribuan manusia hidup menderita, tertekan, penuh masalah, migrane, sakit kepala, sakit jiwa dan tidak bahagia. Kadang kala mereka rasakan hidup ini membosankan penuh penderitaan, kejam dan tidak adil kepadanya. Sama-samalah kita ajak mereka fahami dan amalkan rahsia ‘90/10’ ini, Insha ALlah kehidupan mereka akan berubah.

10% dari kehidupan ini adalah terdiri daripada apa yang terjadi pada diri kita dan 90% dari kehidupan ini adalah ditentukan oleh bagaimana reaksi kita dalam menangani dan hadapi apa yang terjadi ke  atas  diri  kita. Sebenarnya kita  tidak boleh mengawal faktor luaran dan sebarang kejadian yang menimpa kita. Tetapi kita boleh mengawal apa yang ada dalam diri kita . Kita boleh bentuk hati kita, selalu 'self talk'' memujuk perasaan kita, bermunajat, tahajjud dan mohon pertolongan dari Allah untuk melentur persepsi, mencuci hati kita agar terus  istiqomah di atas  jalan dakwah dan tarbiyyah. 90% kesembuhan kita apabila kita ikhlas  dan pasrah kepada Allah, ikut sunatullah.


Alhamdulillah dalam proses merawat, kelihatan ibu ini mulai tenang dan boleh fokus dengar ayat-ayat suci al-Qur'an dibacakan dan  sering  merespon secara  positif  pengisian usrah yang ditazkirahkan. Ibu ajar anak-anak perempuannya cara  nak rawat ibunya  jika  'stress' itu  berulang kembali.


“Ya Allah, jika dalam kesembuhannya ada kebaikan, maka sembuhkanlah dia,”
Dapat ilham doa ini setelah membaca artikel kesabaran seorang  ibu mendoakan kesembuhan anaknya yang  sakit  kritikal.  
http://kisahikmah.com/inilah-profil-wanita-yang-membuat-kagum-para-dokter/ 
Teringat kisah  yang diceritakan oleh pakar psikologi SEFT  tentang seerah seorang wanita mohon Rasulullah mendoakan kesembuhannya. Rasulullah SAW beri wanita itu dua pilihan samada doa nak pulih atau terus bersabar. Akhirnya beliau pilih nak terus bersabar untuk  meraih  redha  Allah..

“Tidaklah menimpa seorang muslim dari keletihan, sakit, kecemasan, kesedihan tidak juga gangguan dan kesusahan, hingga duri yang menusuknya, kecuali dengannya Allah Subhanaahu wa Ta`ala akan menghapus kesalahan-kesalahannya.” 
 (HR. al-Bukhari (5/2137))

Semasa ikuti Seminar SEFT, Ustazah Maznah Daud duduk sebelah ibu. Responnya nampak  amat  positif  dengan teknik kaunseling SEFT. Ary Ginanjar yang melonjak namanya dengan training ESQ mengakui teknik yang diperkenalkan oleh Ahmad Faiz sebenarnya berasal dari perubatan China, dibaratkan menjadi EFT (Emotional Freedom Teraphy). SEFT memasukkan unsur  spiritual agar pesakit dapat merasai nikmatnya  berhubung  dan pasrah kepada  Allah dalam proses merawat. Ustaz AaGym (Bandung) juga pernah ikuti Seminar SEFT 

"Setelah saya belajar SEFT  daripada saudara Ahmad Faiz Zainuddin dan mempraktikkannya pada diri saya sendiri, keluarga, santri dan orang-orang yang saya temui, saya yakin jika teknik revolusioner ini akan memberikan manfaat yang sangat besar. Saya merekomendasikan agar semua orang bersedia belajar teknik ini untuk mengatasi masalahnya dan membantu orang lain mengatasi masalah mereka dengan mudah, cepat dan efektif." 

(Aa Gym / KH. Abdullah Gymnastiar)

Semoga  Ramadhan kali ini lebih bermakna dan lebih bernilai  ibadah di sisi NYA..Amin  ya Rabb

"Ya Allah, berikanlah ketakwaan kepada jiwa kami, sucikanlah jiwa kami , kerana Engkaulah sebaik-baik yang menyucikan jiwa, Engkaulah Yang Menguasai dan melindungi jiwa" (Riwayat Muslim)

Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil