Memilih Pemimpin Menurut Al-Qur'an Dan Sunnah
Menjelang PRU14, ramai yang terpesona dengan nilai majoriti mendapat
sokongan samada secara online, undian mahupun ketika dalam perhimpunan. Majoriti
kalangan mereka hanya menggunakan logik akal semata-mata dan
terlupa mendahulukan Iman dalam penilaian untuk memilih pemimpin.
Bahkan ada yang sanggup menabur fitnah merata-rata untuk memenangi
hati orang-orang beriman agar memilih parti mereka.
Dalam realiti yang serba mengelirukan sekarang ini, sebaik-baiknya sebelum mengundi nanti solat isthikhorah. Berdoalah semoga
Allah kukuhkan jiwa kita istiqomah untuk memenangkan Deen Allah
selagi nyawa dikandung badan melalui apa cara sekalipun asalkan
mendapat redha Allah.
اَللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ، وَأَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ.
“Allaahumma rahmataka arjuu falaa takilnii ilaa nafsii tharfata ‘ainii wa ashlih lii sya’nii kullahu laa ilaaha illaa anta.”
Artinya:
“Ya Allah, hanya rahmat-Mu yang aku harapkan, kerana itu janganlah Engkau biarkan aku mengikuti hawa nafsuku walaupun sekelip mata, perbaikilah keadaanku semuanya, tidak ada Tuhan selain Engkau.”
Hendak harapkan redha manusia atau nilai majoriti, kita akan kecewa akhirnya kerana pemimpin negara adalah faktor penting dalam kehidupan bernegara. Jika pemimpin negara itu jujur, baik, cerdas dan amanah, beliau akan sentiasa mengundang berkah dari Allah dan Insya Allah rakyatnya sentiasa dalam kesejahteraan dan perlindungan Allah SWT. Sebaliknya jika pemimpinnya tidak jujur, korup, serta menzalimi rakyatnya, niscaya rakyatnya akan sengsara seperti hari ini.
اَللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ، وَأَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ.
“Allaahumma rahmataka arjuu falaa takilnii ilaa nafsii tharfata ‘ainii wa ashlih lii sya’nii kullahu laa ilaaha illaa anta.”
Artinya:
“Ya Allah, hanya rahmat-Mu yang aku harapkan, kerana itu janganlah Engkau biarkan aku mengikuti hawa nafsuku walaupun sekelip mata, perbaikilah keadaanku semuanya, tidak ada Tuhan selain Engkau.”
Hendak harapkan redha manusia atau nilai majoriti, kita akan kecewa akhirnya kerana pemimpin negara adalah faktor penting dalam kehidupan bernegara. Jika pemimpin negara itu jujur, baik, cerdas dan amanah, beliau akan sentiasa mengundang berkah dari Allah dan Insya Allah rakyatnya sentiasa dalam kesejahteraan dan perlindungan Allah SWT. Sebaliknya jika pemimpinnya tidak jujur, korup, serta menzalimi rakyatnya, niscaya rakyatnya akan sengsara seperti hari ini.
Oleh kerana itulah Al-Qur'an telah memberikan pedoman dalam memilih pemimpin yang baik.
Sebaik-baiknya kita sentiasa istiqomah
bersama Islam merujuk Al-Qur'an dan Hadis Rasulullah SAW. Dalam Al Qur’an, Allah SWT memerintahkan ummat Islam untuk memilih
pemimpin yang baik dan beriman. Berikut
adalah dalil-dalil yang perlu kita rujuk jika ingin memilih pemimpin :
“Khabarkanlah kepada orang-orang munafik bahawa mereka akan mendapat siksaan yang pedih, (iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mu’min. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah." (An Nisaa 4:138-139)
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimmpin (mu): sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagiaa yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka sebagai pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim ” (QS. Al-Maidah: 51)
“Hai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu jadikan bapak-bapak dan saudara-saudaramu menjadi pemimpin-pemimpinmu, jika mereka lebih mengutamakan kekafiran atas keimanan. Dan siapa di antara kamu menjadikan mereka menjadi pemimpin, maka mereka itulah orang-orang yang zalim” (At Taubah:23)
“Hai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi wali (teman atau pelindung)” (An Nisaa:144)
“Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir jadi pemimpin, bukan orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, bukanlah dia dari (agama) Allah sedikitpun…” (Ali Imran:28)
Selain beriman, seorang pemimpin juga harus adil:
Dari Abu Hurairah ra, ia berkata, bahwasanya Rasulullah saw bersabda: “ada tujuh golongan manusia yang kelak akan memperoleh naungan dari Allah pada hari yang tidak ada lagi naungan kecuali naungan-Nya, (mereka itu ialah):
1. Imam/pemimpin yang adil
2. Pemuda yang terus-menerus hidup dalam beribadah kepada Allah
3. Seorang yang hatinya tertambat di masjid-masjid
4. Dua orang yang bercinta-cintaan kerana Allah, berkumpul kerana Allah dan berpisahpun kerana Allah
5. Seorang lelaki yang diajak (berbuat maksiat/zina) oleh seorang wanita kaya dan cantik, lalu ia menjawab “sesungguhnya aku takut kepada Allah”
6. Seorang yang bersedekah dengan satu sedekah dengan amat rahasia, sampai-sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kanannya
7. Seorang yang selalu ingat kepada Allah (zikrullâh) di waktu sendirian, hingga melelehkan air matanya. (HR. Bukhari dan Muslim)
“Hai orang-orang yang beriman! Tegakkanlah keadilan sebagai saksi kerana Allah. Dan janganlah rasa benci mendorong kamu berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana itu lebih dekat dengan taqwa…” (Q.s. Al-Maidah 5: 8 )
Keadilan yang diserukan al-Qur’an pada dasarnya mencakup keadilan di bidang ekonomi, sosial, dan terlebih lagi, dalam perundangan. Seorang pemimpin yang adil, indikasinya adalah selalu menegakkan undang-undang syariat; memandang dan memperlakukan semua manusia sama di depan undang-undang, tanpa pandang bulu. Hal inilah yang telah diperintahkan al-Qur’an dan dicontohkan oleh Rasulullah ketika bertekad untuk menegakkan hukum (dalam konteks pencurian), walaupun pelakunya adalah puteri beliau sendiri, Fatimah, misalnya.
“Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar menegakkan keadilan, menjadi saksi kerana Allah biarpun terhadap dirimu sendiri atau bapak ibu dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya atau miskin, Allah lebih mengetahui kemaslahatan keduanya”. (Qs. An-Nisa; 4: 135)
Dalam sebuah kisah, ketika seorang perempuan dari suku Makhzun dipotong tangannya lantaran mencuri, kemudian keluarga perempuan itu meminta Usamah bin Zaid supaya memohon kepada Rasulullah untuk membebaskannya, Rasulullahpun marah. Baginda bahkan mengingatkan bahawa, kehancuran masyarakat sebelum kita disebabkan oleh ketidakadilan dalam menegakkan hukum seperti itu.
“Khabarkanlah kepada orang-orang munafik bahawa mereka akan mendapat siksaan yang pedih, (iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mu’min. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah." (An Nisaa 4:138-139)
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimmpin (mu): sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagiaa yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka sebagai pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim ” (QS. Al-Maidah: 51)
“Hai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu jadikan bapak-bapak dan saudara-saudaramu menjadi pemimpin-pemimpinmu, jika mereka lebih mengutamakan kekafiran atas keimanan. Dan siapa di antara kamu menjadikan mereka menjadi pemimpin, maka mereka itulah orang-orang yang zalim” (At Taubah:23)
“Hai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi wali (teman atau pelindung)” (An Nisaa:144)
“Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir jadi pemimpin, bukan orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, bukanlah dia dari (agama) Allah sedikitpun…” (Ali Imran:28)
Selain beriman, seorang pemimpin juga harus adil:
Dari Abu Hurairah ra, ia berkata, bahwasanya Rasulullah saw bersabda: “ada tujuh golongan manusia yang kelak akan memperoleh naungan dari Allah pada hari yang tidak ada lagi naungan kecuali naungan-Nya, (mereka itu ialah):
1. Imam/pemimpin yang adil
2. Pemuda yang terus-menerus hidup dalam beribadah kepada Allah
3. Seorang yang hatinya tertambat di masjid-masjid
4. Dua orang yang bercinta-cintaan kerana Allah, berkumpul kerana Allah dan berpisahpun kerana Allah
5. Seorang lelaki yang diajak (berbuat maksiat/zina) oleh seorang wanita kaya dan cantik, lalu ia menjawab “sesungguhnya aku takut kepada Allah”
6. Seorang yang bersedekah dengan satu sedekah dengan amat rahasia, sampai-sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kanannya
7. Seorang yang selalu ingat kepada Allah (zikrullâh) di waktu sendirian, hingga melelehkan air matanya. (HR. Bukhari dan Muslim)
“Hai orang-orang yang beriman! Tegakkanlah keadilan sebagai saksi kerana Allah. Dan janganlah rasa benci mendorong kamu berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana itu lebih dekat dengan taqwa…” (Q.s. Al-Maidah 5: 8 )
Keadilan yang diserukan al-Qur’an pada dasarnya mencakup keadilan di bidang ekonomi, sosial, dan terlebih lagi, dalam perundangan. Seorang pemimpin yang adil, indikasinya adalah selalu menegakkan undang-undang syariat; memandang dan memperlakukan semua manusia sama di depan undang-undang, tanpa pandang bulu. Hal inilah yang telah diperintahkan al-Qur’an dan dicontohkan oleh Rasulullah ketika bertekad untuk menegakkan hukum (dalam konteks pencurian), walaupun pelakunya adalah puteri beliau sendiri, Fatimah, misalnya.
“Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar menegakkan keadilan, menjadi saksi kerana Allah biarpun terhadap dirimu sendiri atau bapak ibu dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya atau miskin, Allah lebih mengetahui kemaslahatan keduanya”. (Qs. An-Nisa; 4: 135)
Dalam sebuah kisah, ketika seorang perempuan dari suku Makhzun dipotong tangannya lantaran mencuri, kemudian keluarga perempuan itu meminta Usamah bin Zaid supaya memohon kepada Rasulullah untuk membebaskannya, Rasulullahpun marah. Baginda bahkan mengingatkan bahawa, kehancuran masyarakat sebelum kita disebabkan oleh ketidakadilan dalam menegakkan hukum seperti itu.
Dari Aisyah ra. bahwasanya Rasulullah saw. bersabda:
"adakah patut engkau
memintakan kebebasan dari satu hukuman dari beberapa hukuman (yang
diwajibkan) oleh Allah?"
Kemudian baginda berdiri lalu berkhutbah, dan
berkata:
"Hai para manusia! Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu itu
rosak/binasa dikeranakan apabila orang-orang yang mulia di antara mereka
mencuri, mereka bebaskan. Tetapi, apabila orang yang lemah mencuri,
mereka berikan kepadanya hukum’. (HR. Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasa’i,
Abu Daud, Ahmad, Dariini, dan Ibnu Majah)
“Sesungguhnya Allah akan melindungi negara yang menegakkan keadilan walaupun ia kafir, dan tidak akan melindungi negara yang zalim (tiran) walaupun ia muslim”. (Mutiara kata Ali ibn Abi Thalib)
“Sesungguhnya Allah akan melindungi negara yang menegakkan keadilan walaupun ia kafir, dan tidak akan melindungi negara yang zalim (tiran) walaupun ia muslim”. (Mutiara kata Ali ibn Abi Thalib)
Pilihlah pemimpin
yang jujur:
Dari Ma’qil ra. Berkata: saya akan menceritakan kepada engkau hadis yang saya dengar dari Rasulullah saw. Dan saya telah mendengar beliau
bersabda:
“seseorang yang telah ditugaskan Tuhan untuk memerintah rakyat, kalau ia tidak memimpin rakyat dengan jujur, niscaya dia
tidak akan memperoleh bau syurga”. (HR. Bukhari)
Pilih pemimpin yang berazam mencegah dan memberantas segala kemungkaran seperti korupsi, nepotisme, manipulasi, dll:
“Barang siapa melihat kemungkaran, maka hendaknya ia merubah dengan tangannya, jika tidak mampu, maka hendaknya merubah dengan lisannya, jika tidak mampu, maka dengan hatinya. Dan yang demikian itulah selemah-lemahnya iman”. (HR. Muslim)
Pilih pemimpin yang mampu mempersatukan ummat, bukan yang fanatik terhadap kelompoknya sendiri. Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menyatakan dalam Al Qur’an :
“ … Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian, orang-orang Muslim, dari dahulu … .” (QS. Al Hajj : 78)
Dalam menafsirkan ayat di atas, Imam Ibnu Katsir menukil satu hadits yang berbunyi :
Pilih pemimpin yang berazam mencegah dan memberantas segala kemungkaran seperti korupsi, nepotisme, manipulasi, dll:
“Barang siapa melihat kemungkaran, maka hendaknya ia merubah dengan tangannya, jika tidak mampu, maka hendaknya merubah dengan lisannya, jika tidak mampu, maka dengan hatinya. Dan yang demikian itulah selemah-lemahnya iman”. (HR. Muslim)
Pilih pemimpin yang mampu mempersatukan ummat, bukan yang fanatik terhadap kelompoknya sendiri. Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menyatakan dalam Al Qur’an :
“ … Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian, orang-orang Muslim, dari dahulu … .” (QS. Al Hajj : 78)
Dalam menafsirkan ayat di atas, Imam Ibnu Katsir menukil satu hadits yang berbunyi :
“Barangsiapa menyeru dengan seruan-seruan jahiliyah maka sesungguhnya
dia menyeru ke pintu jahanam.” Berkata seseorang : “Ya Rasulullah,
walaupun dia puasa dan solat?” “Ya, walaupun dia puasa dan solat,
walaupun dia mengaku Muslim. Maka menyerulah kalian dengan seruan yang
Allah telah memberikan nama atas kalian, iaitu : Al Muslimin, Al
Mukminin, Hamba-Hamba Allah.” (HR. Ahmad jilid 4/130, 202 dan jilid
5/344)
Ada beberapa sifat baik yang harus dimiliki oleh para Nabi, iaitu:
Ada beberapa sifat baik yang harus dimiliki oleh para Nabi, iaitu:
Amanah (dapat dipercayai kerana keimanannya),
Siddiq (benar),
Fathonah (cerdas/bijaksana)
serta
Tabligh (berkomunikasi dengan baik dengan rakyatnya).
Sifat-sifat di atas juga
harus dimiliki oleh pemimpin yang kita pilih.
Pilih pemimpin yang amanah, sehingga dia benar-benar berusaha mensejahterakan rakyatnya. Bukan hanya mampu menjual aset negara atau kekayaan bumi Malaysia untuk kepentingan peribadi dan kelompoknya.
Pilih pemimpin yang cerdas dan tegas, sehingga dia tidak mampu ditipu oleh anak buahnya atau kelompok lain sehingga merugikan negara. Pemimpin yang cerdas punya visi dan misi yang jelas untuk memajukan rakyatnya.
Kadang kala kita begitu kecewa dengan pemimpin yang korup, sehingga mereka hanya berkecuali. Sikap berkecuali atau tidak memilih pemimpin merupakan sikap yang kurang baik dan tidak bertanggungjawab. Dalam Islam, kepemimpinan itu penting, sehingga Nabi pernah berkata, jika kalian bermusafir, pilihlah satu orang jadi pemimpin. Jika hanya berdua, maka salah satunya jadi pemimpin. Solat wajib ketika berjemaahpun ada pemimpinnya (imam).
Pilih pemimpin yang amanah, sehingga dia benar-benar berusaha mensejahterakan rakyatnya. Bukan hanya mampu menjual aset negara atau kekayaan bumi Malaysia untuk kepentingan peribadi dan kelompoknya.
Pilih pemimpin yang cerdas dan tegas, sehingga dia tidak mampu ditipu oleh anak buahnya atau kelompok lain sehingga merugikan negara. Pemimpin yang cerdas punya visi dan misi yang jelas untuk memajukan rakyatnya.
Kadang kala kita begitu kecewa dengan pemimpin yang korup, sehingga mereka hanya berkecuali. Sikap berkecuali atau tidak memilih pemimpin merupakan sikap yang kurang baik dan tidak bertanggungjawab. Dalam Islam, kepemimpinan itu penting, sehingga Nabi pernah berkata, jika kalian bermusafir, pilihlah satu orang jadi pemimpin. Jika hanya berdua, maka salah satunya jadi pemimpin. Solat wajib ketika berjemaahpun ada pemimpinnya (imam).
Comments
Post a Comment