Pecutan Melahirkan Generasi Rabbani

Syukur Alhamdulillah di atas  nikmat Iman dan Islam yang  Allah kurniakan. Nyawa yang masih Allah pinjamkan agar kita dapat manfaatkan untuk meningkatkan kualiti ubudiyyah kita hanya untuk Allah, pemilik segala  isi langit dan bumi ini. Selawat dan salam ditujukan khusus buat Rasul junjungan sallallahualaihi wassalam, kaum keluarga baginda, para sahabat, para tabiien, para tabiut tabiien, para salafus soleh, para ulamak muktabar serta jiwa-jiwa yang ikhlas mengabdikan diri hanya untuk Allah subhanahu wataala  hinggalah pada hari kiamat.Ya Allah himpunkanlah roh-roh kami semua samaada masih hadup atau setelah meninggal dunia agar sentiasa bersama  roh para anbia, bersama roh para syuhada, roh para siddiqin dan roh para solehin.

Seharusnya semakin berusia, semakin matang tindak tanduk kita berkat ilmu yang dimanfaatkan menjalani proses  tazkiyatun nafs  untuk menyuburkan iman dan perbaiki ibadah dan akhlak terpuji. Sekiranya ilmu itu tidak dimanfaatkan untuk perbaiki  diri, maka  iman mandul dan seseorang itu   kembali mewarisi perangai kanak-kanak, mudah  merajuk dan berkecil hati bahkan ada yang tersiksa kerana rasa kecewa, tidak mendapat sesuatu seperti apa yang diharapkan. Bahagianya  seseorang itu apabila dia dapat menyesuaikan diri dengan apa yang Allah aturkan, bukan ikut apa yang  dia mahu. Jika sentiasa berkeras dengan kehendaknya, jika tidak dipenuhi kehendaknya itu, maka dia akan tersiksa

Seorang ibu hamil datang berjumpa ibu meluahkan kemarahannya kerana tidak puas hati aktiviti busines hariannya terbantut, gara-gara ALP bertegas untuk disiplinkan semua guru fokus kepada kerjaya utamanya iaitu mengajar. Kemarahannya memuncak tanpa sedar ada kesan emosi negatifnya untuk anak dalam kandungan. Isu kedua, seorang anak merindui ibu kandung yang telah meninggal dunia meluahkan rasa tersiksa kerana  ibu tirinya tidak tahu bagaimana hendak memahami  perasaannya. Ini merupakan masalah luaran yang tidak sewajarnya dijadikan isu untuk menyiksa diri. 

Isu ketiga  seorang kaunselor muda mengadu kecewa dengan sikap majikannya seorang kaunselor 'veteren' yang mengamuk  men'deleate' semua  bahan aktiviti dalam lap topnya  serta menuduh dia telah  kongsikan segala ilmu yang diberikan kepada  kaunselor lain.  
Isu keempat seorang ayah menjadi 'bisu'  diam seribu bahasa tidak mahu membalas dan tidak merespon segala cara komunikasi  anak solehnya kerana berkecil hati akibat  tiada persefahaman dalam urusan kerjaya. Inilah contoh-contoh corak pemikiran mereka yang aggresif (pemikiran menang-kalah), pasif (pemikiran kalah-menang) dan manipulatif (pemikiran kalah-kalah)

Bagaimana harus kita lakukan untuk wujudkan pemikiran assertif 'win-win situation' agar semuanya  saling menerima kekurangan yang ada bahkan saling melengkapkan kekurangan  tersebut? Jika saling menyalahkan itu adalah pola asuh yang salah melahirkan tindakan kanak-kanak  yang agresif merosakkan pemikiran  dan emosi bertambah negatif sentiasa merasa  diri betul dan menganggap  orang lain semuanya salah.

Baru ibu rasai hikmahnya ibu belajar kaunseling sebelum tahun 1999  lantaran takut  tersalah cara mendidik anak. Alhamdulillah anak  muda ibu sentiasa  berfikiran positif apabila diuji dan  menjadi sumber inspirasi  ibu meneruskan kajian untuk buat  pecutan  membina  generasi Rabbani berdasarkan pelbagai isu yang ibu tangani dengan pertolongan Allah SWT, Apabila kita  sibukkan diri mensolehkan anak-anak orang lain, Insha Allah ibu amat yakin, Allah akan hantar  ada  insan soleh  yang akan sibukkan diri mensoleh dan muslehkan anak ibu dengan pertolongan Allah.  Ibu yakin  merujuk kisah Nabi Yaacob yang bersabar  mendoakan semua  anak beliau  khususnya Nabi Yusuf. Nabi Ibrahim tidak putus-putus  berdoa untuk anak dan isteri yang ditinggalkan di bumi kering kontang, Makkah Al Mukaramah. 


Ibu sedang mengkaji pola asuhan yang menyebabkan orang tua bersikap seperti kanak-kanak dan  sebaliknya ada kanak-kanak  cepat matang seperti orang dewasa. Ada 3 faktor yang menjayakan seseorang  itu  cepat matang dan assertif menjadi soleh  dan solehah;
1. Manhaj Tarbiyyah
2. Murabbi dan murabbiyah  yang mendidiknya
3. Biah  solehah (Persekitaran  yang baik/ tarbawi)

Alhamdulillah 12 Januari, Bengkel psikologi kanak-kanak yang ibu kendalikan untuk guru-guru SRATI  turut dihadiri oleh guru besar dan bakal guru besar SRATI. Bengkel ini telah banyak meransang  perubahan suasana pendidik SRATI. Sebaik sahaja selesai kursus, ada guru yang memeluk ibu dan menyatakan "masa dengar  ceramah tadi, saya rasa diri macam kena tampar tampar, baru tersedar!" 
Allah... ibu tak ada niat menyindirpun, sekadar berkongsi sedikit ilmu. Allah izin memang ibu selalu berdoa semoga Allah jentik hati mereka menyedari akan peranan dan tanggung jawab mereka di sekolah  adalah mendidik dan mengasuh ahli syurga berumur 7-12  tahun sentiasa  bertanggungjawab dan berdisiplin ikut sunnah Rasulullah sallallaahu alaihi wassalam. 
Kursus Profesionalisme, 5 kumpulan sedang berbengkel


Terharu  rasanya apabila mendengar  respon positif hasil simulasi dan bengkel tersebut. Ketika mentor mentee setiap Isnin, ada guru terus  amalkan apa yang mereka dapat dalam bengkel tersebut. Insya Allah, mudah-mudahan istiqomah.


Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil