BAHAGIA BERSAMA AL-QUR'AN (2)


Sekembali dari program Wacana Pendidikan HALUAN  zon Utara di ILP (Institut Latihan Pendidikan) Kepala Batas Pulau Pinang pada  12 Oktober 2019, sepanjang perjalanan pulang  sentiasa terdetik dalam jiwa  ini terus  berdoa dan  mohon kepada Allah agar diberi kesempatan  untuk menguasai bahasa Al-Qur'an yang juga bahasa Syurga. Syurga  menjadi impian kita dan sudah seharusnya kita  mampu berkomunikasi dalam bahasa Syurga  sejak di dunia lagi.  Jika Allah takdirkan ibu  disegerakan dapat  berhijrah ke Makkah atau Madinahpun, ibu sanggup asalkan dapat fokus menguasai bahasa Al-Qur'an dan tafsir Qur'an sekali. 

"Ya Allah matikan aku di bumi Nabi-MU. Inilah doa dan impianku selamanya dan segala urusan itu kuserahkan kepada-MU". Berhajat sungguh agar sisa-sisa umur yang ada ini sentiasa dapat berdamping dengan Al-Qur'an. Terbayang-bayang harapan, semua cucu cicit  ibu dan para sahabat sahibah menjadi penghafal Al-Qur'an dan merekalah kelak akan merealisasikan 'Generasi Al-Qur'an yang Unik' buat kali kedua di bumi ini.  
Terharu  melihat hobi  cucu asyik  bersujud. Semoga menjadi Hafizah...


Sepanjang  program Wacana Pendidikan HALUAN, ibu amat  tertarik dengan persembahan dan penyampaian Sheikh Abd Ragab Abu Maleh dalam bahasa Arab. Sayang sekali sukar  hendak memahami, melainkan setelah mendengar terjemahan  daripada Pemuda HALUAN yang fasih berbahasa Arab dan dapat terjemahkannya dengan baik sekali. Ada bisikan memujuk "masih belum terlambat untuk diusahakan, yang penting ada niat suci itu sepanjang masa" Ibu yakin apa yang ibu niatkan dan harap, akan menjadi kenyataan kelak. Insha Allah. Perlu ulang selalu  membaca  doa berikut  sebelum membaca Al-Qur'an;
Doa permulaan Membaca Al Qur'an

اللهم عظم رغبتي فى القران  واجعله  نورا لبصري  وشفاء  لصدري  وذهابا لهمي  وحذني
اللهم ذين به لساني وجمل به وجه وقوبه جسدي  وثقل به ميذاني  وارذقني حق  تلاوته  وقوني  على طاعتك
اناء اليل واناء  النهار  واحشرني  مع  النبي صلى هتته عليه واله الا حيار

Ya Allah, besarkan kecintaanku terhadap Al-Qur'an, jadikanlah Al-Qur'an sebagai cahaya  bagi penglihatanku,  sebagai penawar dalam dadaku,  sebagai pengusir kegelisahan dan kesedihanku.
Ya Allah hiasilah lisanku dengannya, baguskan wajahku dengannya, kuatkan jasadku dengannya,  beratkanlah timbangan kebajikanku, berilah aku rezeki berupa kemampuan membacanya dengan baik dan benar, anugerahkanlah kekuatan kepadaku untuk menjalankan ketaatan kepada-Mu sepanjang siang dan malam dan himpunkanlah aku dengan Baginda Nabi sallallahu alaihi wassalam beserta keluarganya  yang terpilih"                        (Haqqut  Tilawah:19)


Alhamdulillah, semakin terasa kini  ketika membaca Al-Qur'an ibu tidak bersegera hendak habiskan satu-satu   surah atau hendak cepat khatam  seperti  selalu. Perlu luangkan masa perlahan-lahan cuba memahami setiap patah  perkataan, cuba rasakan  Allah sedang berbual dan berkomunikasi dengan kita. Bila ada rasa itu, akan tergenang air mata, betapa sayangnya Allah kepada kita semua. Masha Allah...Al-Qur'an adalah kalam Allah. Kita baca surat cinta  dari Allah. Kita sedang bercinta dengan Allah. Sesiapa sahaja  yang berdamping dan mencintai Al-Qur'an, pilihannya adalah tepat sekali, paling  layak menjadi 'Keluarga  Allah' di dunia  dan akhirat. 
Dalam sebuah riwayat dari Anas bin Malik radhiallahu anhu, ia berkata, Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam bersabda:
إِنَّ لِلَّهِ أَهْلِينَ مِنْ النَّاسِ قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، مَنْ هُمْ ؟ قَالَ: هُمْ أَهْلُ الْقُرْآنِ ، أَهْلُ اللَّهِ وَخَاصَّتُهُ
“Sesungguhnya Allah mempunyai keluarga di antara manusia, para sahabat bertanya, “Siapakah mereka ya Rasulullah?” Rasul menjawab, “Para ahli Al Qur’an. Merekalah keluarga Allah dan hamba pilihan-Nya.” (HR. Ahmad dan Ibnu Majah.  Hadis ini dishahihkan oleh Al-Albani dalam Shahih Ibnu Majah)

Apakah yang dimaksud dengan keluarga Allah dan hamba pilihan-Nya?

Imam Al-Manawi rahimahullah berkata,

 “Maksudnya adalah para penghafal Al-Qur’an yang mengamalkannya, mereka itu adalah kekasih Allah yang dikhususkan dari kalangan manusia. Mereka dinamakan seperti itu sebagai bentuk penghormatan kepada mereka seperti penamaan Baitullah (rumah Allah)"

Imam At-Tirmizi berkata, 
“Sesungguhnya keutamaan ini berlaku bagi para pembaca yang telah membersihkan hatinya dari sifat lalai dan menghilangkan dosa pada dirinya. Tidak termasuk orang khususnya kecuali bagi orang yang membersihkan dirinya dari dosa yang  zahir  mahupun yang tersembunyi, lalu menghiasi dirinya dengan ketaatan. Maka ketika itu, dia termasuk orang-orang pilihan Allah.” (lihat: Faidhul Qadir, 3/87)

Tidak cukup hanya sekadar membaca agar layak  menjadi ahli Al-Qur’an. Akan tetapi dia harus mengamalkan dan menghormati hukum-hukumnya, serta berakhlak dengan Al-Qur'an.


"Seboleh  mungkin, kita usahakan  agar Al-Qur'an menjadi teman setia kita sepanjang masa. Al-Qur'an sentiasa berada di dalam 'hand bag' atau kocek kita dan anak-anak kita" Pesan ibu ketika membuat sebarang  penyampaian berkaitan Al-Qur'an. 

Apakah pesaing yang telah berjaya menawan hati anak cucu kita agar melupa dan mengabaikan Al-Qur'an? Isteri Dr Zakir  Naik memberi petua, jika inginkan anak-anak kita menguasai Al-Qur'an pastikan di rumah  tidak ada TV. 

Apa yang ibu harapkan adalah melaksanakan  dahulu  segala perintah dalam Al-Qur'an. Perlu fahami dan laksanakannya, baharu ada kesan dalam jiwa para anak didik kita. Bagaimana  yang  Allah aturkan, yang penting  usahakan dahulu apa yang terdaya. berjinak-jinak memahami  doa-doa agar  Allah jadikan Al-Qur'an  sebagai musim 'semi'@ bunga  dalam qalbu ini.    اللهم جعل القرأن ربيع القلبى
Maksudnya: Ya Allah, jadikanlah Al Qur'an sebagai musim bunga di qalbuku...

Sesungguhnya  bahagiaku  sentiasa  bersama Al-Qur'an. Aamiin



Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil