Gangguan ???

Astaghfirullah  al'azim...
Astaghfirullah al'Azim...
Astaghfirullah al'Azim...

Pasti ada teguran dari Allah, tiba-tiba sakit perut sebelum sempat menutup majlis sudah berkejaran ke tandas. Apa tidaknya siang sebelum program hadiri  3 jemputan khenduri kahwin..makan rojak dan  buah-buahan lebih sangat.

Amat terasa  tajuk yang diberikan berat untuk remaja  mendengarnya. 'Remaja Rabbani dan Masa Depan Islam'. Suami berikan pandangan, untuk remaja sebaik-baiknya  berikan input  yang santai. Sayangnya  masa yang diberikan untuk buat persiapan hanya 2 hari, tak sempat hendak mencari bahan. Teruskan  dengan slide yang ada berkaitan tajuk itu ketika bersama remaja terpilih di Changloon.

Amat menghairankan, keluar  dari tandas tiba-tiba  seperti 'robot'... 
Tidak kenal lagi semua urusetia puteri  yang menjemput, terus  menonong  masuk kereta.
Suami yang menunggu selepas  istirehat bertaaruf bersama urusetia putera  amat hairan melihat wajah ibu tidak semesra selalu. Suami  menceritakan  semula, ada Qorin yang asyik bertanya ;  

Hari ini hari apa?
Berapa hari bulan? 
Kita ada  di mana? 
Kenapa?  
Siapa  yang jemput?
Kita nak pergi mana? 

Persoalan itu asyik diulang-ulang hingga  terpaksa  dibacakan rukyah sepanjang  jalan oleh suami yang sabar menemani walaupun sudah jauh malam.

Hampir  sampai di rumah, terbaca mesej di telefon tentang kematian seorang  sahabat lama dari sahibah yang dahulunya memang rapat  dengan keluarga  kami. 
Gangguan 'Mind setting'  menyebabkan ibu  boleh lupa bahawa  yang meninggal dunia itu bukan suami yang hantar mesej, sebaliknya adalah adik iparnya. 
Kelakarnya...Sampai lepas Subuh viralkan wassap kepada  group wassap  Johor agar menziarahi suami sahibah yang maklumkan kematian tersebut. 
Astaghfirullah...kuatnya  gangguan itu, semoga Allah mengampuni dosa-dosaku. 

Mujurlah ada yang menegur, bahawa   jenazah itu adalah adik ipar sahibah tersebut... Alhamdulillah sempat buat pembetulan@correction. 

Bila dah pulih, rasa berdosa..lalu memohon maaf kepada   urusetia  puteri  dan maklumkan ibu diganggu oleh Jin yang bertandang ke  tandas  tempat  'Taman Syurga'  tersebut. Ibu berdoa  agar semua  warga  syurga  yang berada  sepanjang  kem itu tidak terganggu  seperti  yang ibu alami. Boleh jadi hysteria  mereka  jika  tidak dibersihkan keadaan di situ.

Allah beri pengalaman  dan pengajaran yang cukup  berharga; 
Dalam keadaan  'stress' menahan qadha  hajat yang tidak mengenal  erti 'sabar', ibu  lupa dah tak ingat  samada  melangkah kaki kiri atau kanan dan lupa membaca doa masuk  tandas seperti selalu... 
Lain kali  Ingat selalu  bahawa tandas itu tempat  istirehat  syaitan. 
Perlu selalu  memohon perlindungan dari Allah dari gangguannya.
Gara-gara terlupa, hmm...apa lagi, adalah makhluk yang follow  menumpang  dalam diri ketika keluar tandas.

Subhanallah, bersyukurlah Allah menegur,  "hari ini diriku tersungkur dalam persiapan...

Semoga Allah bangkitkan kembali dengan meluruskan niat IKHLAS untuk terus berjalan dan berlari dalam perjuangan. 
Hanya  IKHLAS sahaja yang dapat menyelamatkan  diriku  dari terus  tersungkur lagi. Ikhlaslah dalam perjalanan jihad pena , memotivasi dan memberi inspirasi  selama-lamanya  hanya mengharapkan keredhaan Allah.  

Musuh-musuh Islam bangkit  kerana  cinta  dunia dan takut mati. 
Bangkitlah wahai diri  dan umat Islam  seluruhnya  kerana  cinta Akhirat dan rindukan mati syahid...Amiin


Comments

Popular posts from this blog

الرَّفِيقَ الأَعْلَى (Teman Sejati Di Langit)

Dialog Antara Haq dan Batil